Zaburzenia hormonalne w chorobach nowotworowych

Author(s): Mariola Dec, Elżbieta Ryczak, Barbara Borowicz, Teresa Małecka-Massalska

Choroby nowotworowe mogą być przyczyną zaburzeń endokrynnych. Nowotwory gruczołów dokrewnych wykazując autonomiczną czynność hormonalną wywołują objawy nadczynności. Nowotwory nieendokrynne zlokalizowane w obrębie gruczołów lub ich sąsiedztwie mogą niszczyć gruczoły prowadząc do ich niedoczynności. Wydzielanie hormonów przez guzy poza gruczołami dokrewnymi (tzw. ektopowe) jest przyczyną zespołów paranowotworowych, które nie są bezpośrednio następstwem miejscowego naciekania czy przerzutów, tylko endokrynnej aktywności komórek guza. Endokrynne zespoły paranowotworowe mogą być jednym z pierwszych objawów choroby nowotworowej, wyprzedzając objawy kliniczne nowotworu i pozwalając na jego wczesne wykrycie, a ich monitorowanie pozwala ocenić skuteczność leczenia przeciwnowotworowego. Szczególnie hiperkalcemia, hiponatremia i hiperkortyzolemia będące następstwem ektopowego wydzielania hormonów przez nowotwory pogarszają rokowanie i wymagają leczenia uzupełniającego.