LĘK PRZED OPERACJĄ GINEKOLOGICZNĄ A PRZEBIEG OKRESU POOPERACYJNEGO

Author(s): Urszula Sioma-Markowska, Sylwia Kubaszewska, Agnieszka Nowak-BrzeziÅ?ska, Mariola Machura, Violetta Skrzypulec-Plinta

Wstęp. Operacje ginekologiczne stanowią duże obciążenie dla psychofizycznego zdrowia kobiety. Niezależnie od wieku i wykształcenia obserwuje się w okresie przedoperacyjnym lęk i niepokój. Duże nasilenie lęku może przyczynić się do komplikacji w przebiegu zarówno operacji, jak również okresu pooperacyjnego. Celem pracy była ocena stopnia nasilenia lęku przedoperacyjnego i analiza wpływu lęku na występowanie powikłań w okresie pooperacyjnym. Materiał i metody. Badaniem prospektywnym objęto 184. kobiety w wieku pomiędzy 18. a 80 r.ż. leczonych operacyjnie z powodów schorzeń ginekologicznych, w okresie od grudnia 2015 roku do marca 2016 roku. Badania prowadzono w oparciu o Amsterdamską Skalę Lęku Przedoperacyjnego i Zapotrzebowania na Informacje (APAIS) oraz analizę dokumentacji medycznej pacjenta. Opracowanie statystyczne danych wykonano w Zakładzie Systemów Informatycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wyniki. Wysoki poziom lęku przedoperacyjnego stwierdzono u 38.04% kobiet ze średnią wartością poziomu lęku wynoszącą 13.26±1.74. Wyższy poziom lęku stwierdzono w grupie kobiet powyżej 60. roku życia (10.86±2,68). 93.47% kobiet prezentowało średni i wysoki stopień zapotrzebowania na informacje dotyczące znieczulenia i przebiegu operacji. Wyższy poziom lęku koreluje dodatnio z wyższym zapotrzebowaniem na informacje (r=.4104). Średnie wartości poziomu lęku i zapotrzebowania na informacje były wyższe u kobiet poddawanych zabiegom małym i średnim, znamiennie niższe u kobiet poddawanych zabiegom dużym (p=0,005). Wczesne powikłania po operacji wystąpiły u 3.26%, późne (>3 doby) u 4.35% pacjentek z wysokim stopniem lęku przedoperacyjnego (13.0±2,37 vs. 11.25±3.8 skala APAIS). Wnioski. Kobiety z wysokim poziomem lęku ocenionym skalą APAIS istotnie częściej doświadczały powikłanego przebiegu wczesnego okresu pooperacyjnego.